Wereldprimeur: Bosch en Mercedes-Benz's bestuurderloze parkeersysteem systeem goedgekeurd voor commercieel gebruik

/laatste-nieuws/artikel/wereldprimeur-bosch-en-mercedes-benzs-bestuurderloze-parkeersysteem-systeem-goedgekeurd-voor-comme/

Stuttgart, 30 november 2022 - Bosch en Mercedes-Benz hebben een belangrijke mijlpaal bereikt op weg naar automatisch rijden: De Duitse verkeersautoriteit (KBA) heeft haar goedkeuring gegeven voor voor gebruik in de P6-parkeergarage van APCOA op de luchthaven van Stuttgart. Daarmee is dit 's werelds eerste sterk geautomatiseerde, bestuurderloze parkeerfunctie volgens SAE-niveau 41 officieel goedgekeurd voor commercieel gebruik. De technologische vooruitgang van geautomatiseerd rijden speelt een sleutelrol in de mobiliteit van de toekomst. Nu het voertuig en de infrastructuur het rijden en manoeuvreren en manoeuvreren, zullen bestuurders hun aandacht op andere zaken kunnen richten, in plaats van tijd te spenderen aan het zoeken naar een parkeerplaats en het manoeuvreren in krappe parkeergarages.

"s Werelds eerste goedkeuring voor het gebruik door klanten van onze sterk geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie, ontwikkeld samen met onze technologiepartner Bosch, toont aan dat innovatief leiderschap en 'Made in Duitsland' hand in hand gaan," zegt Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG, chief technology officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop. "Na de marktintroductie van ons DRIVE PILOT Level 3 systeem, zullen we binnenkort ook een Level 4 systeem aanbieden. systeem voor parkeren met onze INTELLIGENT PARK PILOT - dat alles nog dit jaar. We laten echt zien onze klanten hoe technologie het leven gemakkelijker kan maken en kostbare tijd kan teruggeven." 

"Bestuurderloos parkeren is een belangrijk aspect van geautomatiseerde mobiliteit. Het sterk geautomatiseerde parkeersysteem dat we dat we samen met onze partner Mercedes-Benz hebben ontwikkeld, laat zien hoe ver we al zijn gevorderd op dit ontwikkelingspad. Met chauffeurloos parkeren zal het alledaagse geautomatiseerde rijden beginnen", zegt Dr. Markus. beginnen", zegt Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van de sector Mobility Solutions. "Vanaf het begin heeft Bosch ervoor gekozen om de infrastructuur in parkeergarages intelligent te maken. infrastructuur in parkeergarages intelligent te maken. Daarom hebben we op dit gebied normen gesteld. In de In de toekomst willen we steeds meer parkeergarages uitrusten met de nodige infrastructuurtechnologie. technologie - we willen er de komende jaren wereldwijd enkele honderden doen."

"We zijn zeer verheugd dat we met succes een connected systeem voor bestuurderloos en contactloos parkeren samen met onze partners van Bosch, Mercedes-Benz en Stuttgart Airport. Ons digitale platform, APCOA FLOW, kan worden gebruikt voor het reserveren van parkeerplaatsen, voor contactloze toegang tot de parkeergarage en voor automatische facturering. garage en voor automatische facturering van het verblijf in de garage," zegt Frank van der Sant, lid van de raad van bestuur en commercieel directeur. van de raad van bestuur en chief commercial officer van APCOA PARKING Group. "Voor onze 

klanten betekent dit een enorme winst aan gemak: planningszekerheid, nauwelijks tijdverlies, korte afstanden om te lopen en een contactloos en cashless parkeerproces."

"We zijn er trots op dat STR is gekozen als luchthaven voor deze wereldwijde première", zegt Walter Schoefer, managementwoordvoerder van Flughafen Stuttgart GmbH, die de luchthaven van Stuttgart beheert. "Het project laat zien hoe innovatief onze regio is. Automated Valet Parking verhoogt echt het comfort en het gemak van onze passagiers en bespaart hen tijd, vooral als ze haast hebben en hun auto snel willen inleveren. hun auto snel op de luchthaven willen afzetten."

De technologie achter bestuurderloos parkeren

Rij de parkeergarage binnen, stap uit en stuur het voertuig naar een parkeerplaats door gewoon in een smartphone app - de Automated Valet Parking service heeft geen chauffeur nodig. Zodra de bestuurder de de parkeergarage heeft verlaten - om de zojuist bespaarde tijd aan iets anders te besteden - rijdt het voertuig zelf naar de toegewezen plaats en parkeert daar. Later keert het voertuig op precies dezelfde manier terug naar het ophaalpunt. dezelfde manier. Dit proces berust op het samenspel tussen de intelligente infrastructuur die door Bosch in de parkeergarage en de Mercedes-Benz autotechnologie. Bosch sensoren in de parkeergarage bewaken de rijgang en de omgeving en leveren de nodige informatie om het voertuig te begeleiden. om het voertuig te begeleiden. De technologie in het voertuig zet de informatie van de infrastructuur om in rijmanoeuvres. de infrastructuur om in rijmanoeuvres. Zo kunnen voertuigen zelfs zelf op en neer rijden om van de ene naar de andere verdieping in de parkeergarage te gaan. Als de infrastructuursensoren een obstakel detecteren, remt het voertuig en komt het veilig tot stilstand. Pas als de route vrij is vervolgt het zijn weg.

In 2019 kregen Bosch en Mercedes-Benz 's werelds eerste speciale vergunning om Automated Valet Parking met ontwikkelingsvoertuigen zonder menselijk toezicht uit te voeren in de dagelijkse werkzaamheden van de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. De nu verleende vergunning gaat verder en maakt commerciële exploitatie met voertuigen van particulieren in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart mogelijk. De basis voor de goedkeuring is een wet die in juli 2021 in Duitsland van kracht werd en die bestuurderloos rijden volgens SAE Level 4¹ toestaat. 

De bedrijven zijn van plan de bestuurderloze parkeerdienst geleidelijk uit te rollen in de parkeergarage APCOA P6 op de luchthaven van Stuttgart. Vanaf de dag dat deze in gebruik wordt genomen, kunnen de eerste klanten met S-Klasse en EQS-modellen die sinds juli 2022 zijn gebouwd en waarvan de voertuigvarianten zijn voorzien van de INTELLIGENT PARK PILOT2-service als onderdeel van Mercedes me connect, en die deze service hebben geactiveerd, de functie in de P6-parkeergarage gebruiken. Zodra bestuurders hun Mercedes me app hebben gebruikt om vooraf een parkeerplaats te reserveren, kunnen ze hun voertuig achterlaten in een vooraf bepaalde afzetzone. Nadat alle passagiers het voertuig hebben verlaten, start de app de parkeermanoeuvre. Het parkeersysteem controleert of de route naar de geboekte parkeerplaats vrij is en of aan alle andere technische eisen is voldaan. Als dit het geval is, ontvangen bestuurders een melding in de app ter bevestiging dat de intelligente infrastructuur de controle over het voertuig heeft overgenomen. Vervolgens kunnen ze de parkeergarage verlaten. Het voertuig start automatisch en vindt zelf de weg naar zijn parkeerplaats. Wanneer de bestuurder zijn auto uit de parkeergarage wil halen, kan hij deze oproepen via een smartphone-commando. Hun voertuig zoekt dan zelf zijn weg naar een vooraf bepaald ophaalgebied.

Terug to top